נפגעי פוסט טראומה

אישה שהיתה עדה לתאונת דרכים

פוסט טראומה המכונה באופן מקצועי הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא סוג של הפרעת חרדה הנוצרת כתוצאה מאירוע שגרם לנפגע לחוות תחושות של סכנה ופחד.
כל אדם יכול ללקות בפוסט טראומה לאחר אירועים כמו: מלחמה, פיגוע טרור, אירועים פלילים כמו שוד, תקיפה, אונס ואפילו לידה עלולה לגרום ליולדת לפוסט טראומה.
האירועים השכיחים ביותר שגורמים לפוסט טראומה הם: תקיפה מינית והלם קרב.
פוסט טראומה יכולה להופיע אפילו שנים לאחר האירוע אך, לא כל אדם יחווה מצב של פוסט טראומה לאחר אירוע קשה נפשית.
מה שמאפיין נפגעים הסובלים מפוסט טראומה זה שהתחושות הקשות שהם חווים, קשורות לאירוע הטראומטי שיכולות להתבטא בדרכים שונות:

פוסט טראומה תסמינים

את התסמינים השונים של פוסט טראומה מחלקים ל-4 סוגים של תסמינים:

  • תסמינים חודרניים: תסמינים אלו מאופיינים בזכרונות, פלאשבקים, סיוטי לילה ודמיונות של מראות, ריחות ומחשבות של התחושות שהנפגע חש בעת האירוע.
  • תסמינים המנעותיים: מתוך רצון להמנע מתסמינים חודרניים הנפגע משתדל להימנע ממחשבות, מקומות או אנשים הקשורים לאירוע. להמנעות כזו יכולה לפגום באופן משמעותי בתפקודות היום יומי של הנפגע.
  • תסמינים של עוררות יתר: תחושות הסכנה גורמות לנפגע להרגיש הוא צריך להיות בדריכות מתמדת וזה בא לידי ביטוי בנדודי שינה, דריכות יתר נפשית ופיזיולוגית במהלך כל שעות היממה.
  • שינויים בקוגניציה ובמצב הרוח: תסמינים שבאים לידי ביטוי התנהגותי ונפשי של האשמה עצמית, ניתוק, טווח רגשות מצומצם, תוקפנות, רגזנות ועודד.

תסמיני הפוסט טראומה יכולים להופיע בעקבות טריגרים שמפעילים אותם כדוגמת זיכרון חושי כלשהו, מראות, רעשים וריחות שלכאורה אין להם קשר ישיר עם האירוע.
בנפגעי פוסט טראומה ניתן לראות גם התנהגות שמנסה להמנע מאותם הטריגרים או התנהגות הפוכה שבאופן כפייתי מחפשת קרבה לטריגרים שמזכירים להם את האירוע.

מהי פוסט טראומה מורכבת (complex PTSD)?

פוסט טראומה מורכבת מתארת מצב שבו הנפגע סובלת מהפרעות נפשיות נוספות כמו: דיכאון, חרדה, OCD ומצבים פסיכוטים.
נפגעים אלו מאופיינים בכך שמדובר במקרים שבהם האירועים הטראומתים היו ממושכים יותר וגם אם הם לא היו אירועים מסכני חיים הם גרמו לנפגעים לפתח מגוון מאוד רחב של בעיות נפשיות.
פוסט טראומה מורכבת דורשת טיפול אינטנסיבי יותר.

הטיפול בפוסט טראומה

הטיפול הקונבנציונלי בנפגעי פוסט טראומה הוא טיפול המשלב טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי.
את הטיפול התרופתי מתאימים לתסמינים של הנפגע, אם הוא סובל מהפרעות שינה וסיוטי לילה הוא יקבל תרופות לשינה, במצבי דיכאון, הוא יקבל תרופות אנטי דיכאוניות ובמקרים של פסיכוזה מתאימים לנפגע תרופות אנטי פסיכוטיות.
בטיפול נפשי נהוגים מספר סוגי טיפולים שונים:

  • טיפול CBT: סוג של טיפול בו המטופל מקבל משימות שמטרתן ללמד אותו לסגל דרכי התנהגות וחשיבה חדשים שמטרתן לסייע לו בתחושות החרדה.
  • EMDR: שיטת הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים (Eye Movement Desensitization), בטיפול זה משתמשים בתנועות עיניים ובאסוציאציות חופשיות כדי לגרום לכך שהאירוע יהיה פחות מאיים עבור הנפגע באופן שיהפוך לחלק מהזיכרון הרגיל במוח ולא הזיכרון הטראומתי.
  • חשיפה ממושכת PE: העקרון שעומד מאחורי השיטה היא חשיפת הנפגע לטריגרים שונים שהוא נמנע מהם ושגורמים לו לתסמינים השונים, מתוך מטרה לגרום לו להתרגל אליהם ולהקל עליו את החשיפה.
    בשיטה זו הנפגע והמטפל משחזרים את האירוע הטראומתי מתוך כוונה לגרום לנפגע לאחסן את הזיכרון מהאירוע כזיכרון רגיל ולא טראומתי. המטרה בשחזור האירוע היא לגרום לנפגע לשלוט בזיכרון באופן כזה שהוא ישלוף אותו מתוך בחירה ולא מתוך חוסר שליטה.
  • היפנוזה: טיפול בהיפנוזה מאפשר לנפגע להיפתח ולהתמודד עם הטראומה שחוו, לשחזר את הזיכרונות והחוויות הלא נעימות של הטראומה ולהתמודד איתם.

טיפול בקנאביס לנפגעי פוסט טראומה

פוסט טראומה מוכרת כהתוויה מתאימה לקבלת טיפול בקנאביס רפואי.
הניסיון הקליני מראה כי טיפול בקנאביס רפואי יכול לגרום להפחתת הזיכרונות הטראומטיים ולמתן את עוצמת התסמינים.
מטופל בפוסט טראומה יכול לקבל אישור לטיפול בקנאביס רפואי באמצעות המלצה מפסיכיאטר שמתחייב להמשיך וללוות אותו במהלך כל תקופת הטיפול.
בינואר 2022 אושרו בישראל 11,737 רישיונות לקנאביס רפואי לטיפול בנפגעי פוסט טראומהה.